De komende tien jaar zijn er minstens 40.000 hoveniers en groenverzorgers nodig om de vergroening in Nederland te kunnen faciliteren. Door de groeiende vraag en dalende instroom naar het MBO Groen,is het van groot belang om vmbo-leerlingen te enthousiasmeren voor de groensector en zo de instroom te vergroten.
De Groeien door Groen Experience is een interactieve game, ontwikkeld om jongeren op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met het groenvak en zo de instroom te stimuleren. Om de studenten aan te spreken, neemt bekend acteur en presentator Niek Roozen hen mee door de experience.
Stimuleer de instroom in de groene sector en inspireer jongeren om te kiezen voor een toekomst in groene beroepen. Of het nu gaat om het vak van hovenier, boomverzorger, dak- en gevelbegroener of interieurbeplanter, elk van deze rollen biedt de kans om bij te dragen aan een duurzame en groene leefomgeving. De behoefte aan groenvoorzieners groeit sterk door de toenemende aandacht voor duurzaamheid, klimaatadaptatie en stedelijke vergroening.
Een interactieve experience die op vmbo-scholen door heel Nederland wordt ingezet onder leiding van een echte groenprofessional uit de regio. Tijdens een 60 minuten durend lesuur maken de studenten spelenderwijs een reis langs de verschillende beroepen. Naast vragenvideo’s zijn er hands-on activiteiten waarbij de studenten ontdekken wat het groene vak zo bijzonder maakt. De experience biedt een unieke kans voor jongeren om de innovaties en veelzijdigheid van de sector live te ervaren.
Resultaat
In iedere provincie zijn er ambassadeurs opgeleid om de Groeien door Groen Experience te kunnen begeleiden. De experience wordt op scholen en arbeidsmarkt gerelateerde events met succes gespeeld en heeft zowel jongeren als docenten enthousiast gemaakt over de mogelijkheden binnen de groene sector. Deze campagne draagt niet alleen bij aan het imago van de sector, maar helpt ook om het tekort aan vakmensen op langer termijn te verminderen.
360 graden campagne
De Groeien door Groen experience bestaat uit een on- en offlinecampagne. Waarin we groenprofessionals, docenten, en VMBO-studenten individueel worden aangesproken. We vragen groenproffesionals om ambassadeur te worden om zo de experience op scholen te faciliteren. Deze professionals zijn door ons getraind om voor de klas te staan en ontvangen een fysieke toolkit om de les mee te verzorgen.
Door middel van een korte promo worden groenprofessionals opgeroepen om zich te melden als ambassadeur voor de game. Op deze manier kunnen zij lokaal worden gekoppeld aan een groene opleiding, waar zij de interactieve les kunnen geven. Op deze manier komen zij direct in contact met hun toekomstige medewerkers.
docenten (v)mbo scholen
VMBO scholen worden door middel van een korte promo opgeroepen om de interactieve experience bij hun op school te boeken. Docenten krijgen onder leiding van groenprofessional (uit de buurt) een gratis lesuur aangeboden waarin hun studenten kennis maken met het groene vak en worden geinspireerd.
Docenten/decanen in het VMBO-onderwijs zijn rechtstreeks aangesproken door middel van artikelen in een onderwijsmagazines en er is zowel een fysieke als digitale mailing (flyer/poster) verstuurd om hun te activeren, de experience voor bij hun in de klas te reserveren.
Studenten
Studenten zijn online via TikTok en Instagram breed aangesproken om de experience ook zelf thuis te spelen. De experience kan namelijk zowel in de klas worden gespeeld met een groenprofessional maar ook als individu op een smartphone. Wanneer je alle vier de specialisaties af rond maakte je ook kans op unieke Groeien door Groen Cap.
campagne middelen
De Groeien door Groen-Experience heeft inmiddels een stevige voet aan de grond in het onderwijs en de groensector. Meer dan 70 groenprofessionals zijn getraind als ambassadeur en ruim 40 scholen maken actief gebruik van de experience. Daarnaast zijn er diverse fysieke middelen ontwikkeld voor open dagen en events, waaronder 75 trainingspakketten, 2.000 posters, 6.000 flyers, 50 banners en 120 caps, die breed verspreid zijn.
De impact is ook merkbaar in de reacties uit het veld:
🌳 Gerben den Boer – Bedrijfsleider Boogaart Almere:
“Deze game helpt zeker om jongeren te motiveren en te activeren. Het biedt mooie aanknopingspunten om in gesprek te gaan over de verschillende beroepen in de groensector. Leerlingen hebben vaak geen idee wat er allemaal mogelijk is.”
📔 Marie Tromp – Docent Groen, Aeres VMBO Almere:
“De game zit goed in elkaar. Niek Roozen is een mooie binnenkomer; de leerlingen herkennen hem meteen. De groenprofessional die vervolgens heel beeldend en enthousiast vertelt over zijn vak, spreekt ook aan.”
Daarnaast heeft de social media-campagne een breed bereik gerealiseerd:
🌱 106.000 groenprofessionals via Instagram
🌱 117.000 docenten via LinkedIn
🌱 250.000 studenten via TikTok
De Groeien door Groen-Experience inspireert en activeert, en helpt een nieuwe generatie ontdekken wat de groensector te bieden heeft! ????????

CASES