De campagne is een initiatief van sociale partners (FNV Agrarisch Groen, CNV Vakmensen) en Koninklijke Vereniging voor Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG) en wordt mede mogelijk gemaakt door het fonds Colland Arbeidsmarkt. Dit is het opleidings- en ontwikkelingsfonds voor de sector Agrarisch en Groen. Het fonds draagt bij aan thema’s zoals duurzame inzetbaarheid, imago & instroom en veiligheid & gezondheid.
Door de aantrekkende economie stijgt het aantal vacatures en is er behoefte aan meer instroom van goed opgeleide groenprofessionals. De vraag naar nieuwe medewerkers blijft onverminderd hoog. Het imago en beeldvorming van de sector speelt een belangrijke rol bij de instroombevordering.
Het imago van de groene sector versterken en de instroom bevorderen door trots, vakmanschap en de meerwaarde van het beroep zichtbaar te maken. Daarnaast willen we een breed draagvlak creëren waarbij de maatschappelijke waarde en meerwaarde van een groene leefomgeving voorop staat.
Een imago- wervingscampagne waarin de consument en groenprofessional beide centraal staan. Door deze twee doelgroepen aan elkaar te koppelen ontstaat er draagvlak en bewustwording van de sector. Daarnaast wordt de meerwaarde van het vak zichtbaar gemaakt waardoor ook de instroom in de sector (d.m.v. opleidingen en vacatures) wordt gestimuleerd.
Resultaat
Een social media campagne (FB, Instagram, Adwords) met verschillende communicatie-middelen die uitkomen op één online platform ‘GroeiendoorGroen.nl‘. De consument kennis laten maken met het vakmanschap en kennis van de groenprofessional. Vier verschillende cases (kleine tuin, grote luxe tuin, sportveld en daktuin) maken de diversiteit van de sector goed zichtbaar.
Joost – groen is de toekomst
Boudewijn – een carrière in het groen
Guus – De voordelen van werken in het groen
INSTAGRAM groeiendoorgroen.nl
Op het Instagram kanaal van Groeien door Groen staat iedere week één hoveniersbedrijf centraal. De hoveniers delen dagelijks hun trots voor de projecten en hun passie voor het vakmanschap.
strategie SOCIAL CAMPAGNE
SEE
Om de campagne onder de aandacht te brengen van de doelgroep is voor de landelijke social campagne gebruik gemaakt van de SEE, THINK, DO strategie. In de SEE-fase werd de campagne afgetrapt met verschillende teasers die geplaatst werden op YouTube, facebook & instagram.
THINK
Uit de SEE-fase kwam een geïnteresseerde doelgroep. Om deze groep meer verdieping te geven werd tijdens de THINK-fase een inhoudelijk artikel aangeboden dat verwees naar het platform.
DO
Binnen de doelgroep zat een grote groep die inhoudelijk interesse hadden in Groeien door Groen, maar het platform niet bezochten. Tijdens de DO-fase een advertentie getoond op Facebook en Instagram, deze activeerde naar de vacaturebank of een groene opleiding.
CASES