Scroll Top
.
 Deel dit artikel  

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

 Hoe zorgt de nieuwe generatie voor de
houdbaarheid van jouw bedrijf?
 
 Gerald Tijhuis  & Gert Jan Gerritse – Directie Tricon  

Gerald Tijhuis (55) en Gert Jan Gerritse (59) voeren samen de directie over Tricon: een onafhankelijk tussenpersoon in de wereld van beton. Met hun expertise ondersteunen ze betonproducenten, leveranciers en aannemers. Met de meeste klanten hebben ze langdurige relaties opgebouwd.

Hoe zorg je voor een trouwe groep van vaste klanten? En welke rol spelen hun relatief jonge groep werknemers hierbij? “De instroom van de nieuwe generatie zorgt voor de houdbaarheid van ons bedrijf.”

Hoe ziet het huwelijk van 2 betondirecteuren eruit?

Gert Jan: Als echtpaar? Haha… nou, het is wel een soort verbintenis, je zit wel aan elkaar vast. We kennen elkaar door en door, werken nu 22 jaar samen en dat gaat echt heel goed.

Gerald: We vertrouwen elkaar volledig en zijn het eigenlijk altijd met elkaar eens. Gert Jan heeft altijd veel positieve energie. Dat is echt zijn kracht. En draagt zijn hart op z’n tong. Daar ben ik weleens jaloers op. Prachtig vind ik dat.

Gert Jan: Ik heb een wat vrijere rol. Gerald is wat zakelijker en bedachtzamer. Hij zorgt er altijd voor dat het goed komt. Dat we zo goed kunnen samenwerken komt denk ik ook omdat we allebei andere werkzaamheden hebben. Gerald is bezig met casco bouw, het neerzetten van complete gebouwen. In zo’n proces werk je lang met dezelfde klant. Ik verzorg meer het handelsdeel; het verkopen van betonproducten. Dat gaat veel sneller, je hebt meer contact met verschillende klanten.

Connectie maken met klanten en ze op maat bedienen zit -zoals jullie het zelf zeggen- in het DNA. Kun je dat DNA omschrijven?

Gerald: We zijn oprecht geïntereseerd in klanten. We hebben professioneel contact met ze, maar praten ook over privé aangelegenheden. Het zijn allemaal relaties, waar we echt betrokken bij zijn. Als het goed gaat, maar ook als het even niet goed gaat.

Gert Jan: Klanten van het eerste uur zijn nog steeds bij ons. We kennen elkaars familie-omstandigheden. Ik zie daar geen gevaar in. Het werkt heel prettig. Als je je zakelijke afspraken over en weer maar gewoon nakomt. Daarnaast zijn we als team positief ingesteld en hebben we onderling veel plezier. Dat straal je uit naar je omgeving. Mensen vinden het leuk om zaken te doen met een bedrijf dat plezier uitstraalt.

“Weet je wat lastiger is?
Om de kennis van de jonge generatie er bij óns in te krijgen.”

Hoe onderhouden jullie klantcontact en wat is daarbij nodig?

Gert Jan: We zijn echt van het persoonlijke 1 op 1 contact. Zo kan je het beste connectie maken. Normaal gesproken zijn we de helft van de tijd op kantoor, de andere tijd bij klanten. Nu moet het contact via de telefoon.

Gerald: In deze Coronatijd hebben we het grote voordeel dat we de mensen om ons heen vaak al heel lang kennen. Doordat we een langdurige relatie hebben, kan die relatie het hebben dat we telefonisch of via Zoom zaken doen. Daar teren we nu op door. Je mist daarbij wel het directe oogcontact. Een grapje tussendoor valt vaak weg, je mist het momentum. Humor is belangrijk, daar kan je even mee relativeren. ‘Bouwhumor’ is ook een woord hè. Dat hoort erbij, net als kantoorhumor.

Wat is het belangrijkste bij zaken doen in jullie branche?

Gerald: Uiteindelijk is zakendoen, in welke branche je ook werkt, een kwestie van communicatie. Het gaat erom hoe je communiceert, dat je op tijd communiceert en dat je blijft communiceren. Altijd. En dat is best lastig: het kost veel inspanning en energie om goed te communiceren. Met je personeel, leveranciers en producenten. Maar als je die energie er niet insteekt, dan ben je uiteindelijk nog drukker. En vaak met negatieve dingen.

Gert Jan: Zaken doen is vertrouwen in elkaar hebben. Dat krijg je door een jarenlange relatie. Dat maakt ook dat klanten steeds weer terugkomen.

Bij Tricon werkt een jonge generatie op kantoor. Hoe zorg je ervoor dat de ervaring en expertise die jullie hebben opgebouwd, bij hen terecht komt?

Gert Jan: Het is belangrijk om ze veel te vertellen en mee te geven. We werken in een open ruimte. Ik werk midden in de groep op kantoor met de boys. Met zo’n open structuur pik je snel dingen op. Medewerkers krijgen hier veel vrijheid en verantwoordelijkheid. We vinden het belangrijk dat ze zich zeker gaan voelen bij wat ze doen. Klanten pakken dat goed op.

Gerald: Weet je wat lastiger is? Om de kennis van de jonge generatie er bij óns in te krijgen. Ze maken veel meer gebruik van moderne technieken en zijn vingervlug op de computer. Zoals wij ze proberen mee te geven dat die old skool manier van communicatie vaak het beste werkt, leren we van hen dat je heel veel online kunt uitzoeken en regelen. De instroom van de nieuwe generatie zorgt voor de houdbaarheid van ons bedrijf. Want zij weten het best wat de vraag en behoefte is van de nieuwe generatie klanten.

Tenslotte: hoe houd je plezier in je werk? Beton is toch saai, vierkant en grijs?

Gert Jan: Beton is niet smeuïg nee, niet sexy. De mensen erom heen maken het leuk, daar haal ik veel plezier uit.

Gerald: Ik vind beton wél sexy. Het is heel tastbaar en essentieel: je levert iets en bouwt het skelet van een gebouw. Het gaat altijd ergens over, ook qua bedragen. Die zijn groot en maakt het zakendoen ook stoer. Een stoere business… dat is wel een mooie benaming eigenlijk.

Brainstormsessie?
Secured By miniOrange