fbpx

NetwerkZes full service content bureau

Content bureau

Creatie

Storytelling

Contentstrategie

.
 Deel dit artikel  
 Hoe verbind je professionals en netwerken? 
 Maarten Loeffen – Koninklijke Vereniging Stadswerk Nederland 
Koninklijke Vereniging Stadswerk Nederland verbindt professionals werkzaam in en rondom de openbare ruimte. Voor directeur Maarten Loeffen (62) is het de uitdaging om met duizenden leden, waaronder gemeentes, provincies en bedrijven, maximaal resultaat te behalen.
Maar hoe doe je dat?
Maarten Loeffen

Om maar met de deur in huis te vallen: ben jij een verbinder of lobbyist?

Ik ben bij uitstek een verbinder en geloof in horizontale kennisdeling en ‘leren uit elkaars praktijk’.
Ik houd niet zo van lobbyen, ben daar de persoon niet voor. Ik heb ook een lichte allergie voor ‘predikanten’: mensen die nu voor iets pleiten wat het jaar erop weer iets heel anders kan zijn.

Hoe houd je contact met 3500 leden die bij jullie zijn aangesloten, is dat niet een onmogelijke opgave?

Mijn rol als directeur is vooral naar buiten toe gericht. In 2019 organiseerden we zo’n 120 bijeenkomsten. Ik was bij het overgrote deel aanwezig om zoveel mogelijk in contact te komen met onze leden. Door het coronavirus werden dat vanaf 2020 online events. Bijna bij alle webinars ben ik aanwezig, lees actief de chats en kijk goed wie er aanwezig zijn. Online kan je je bereik aanzienlijk vergroten. Er ontstaan veel lijntjes, maar die lijntjes zijn wel dun. We starten dit jaar daarom met Communities of Practice, waarbij we kiezen voor kleine groepen om die banden aan te halen. 2021 wordt voor ons het jaar met het thema ‘verbinden’.

Wat voor advies zou je kunnen geven voor het verbinden van je netwerk?

Zorg voor een open attitude. Belangstellend, waarbij je niemand op voorhand uitsluit. Als je echt geïnteresseerd bent in wat de ander doet en beweegt, kan je daarvandaan vervolgens de verbinding zoeken. Als je 2 mensen bij elkaar kunt brengen, zit je bij beide personen in het achterhoofd. Een stukje emotioneel krediet. Maar het begint bij een brede interesse. Een designer benaderde mij laatst op LinkedIn. Ik kende hem niet en begreep niet waarom hij graag met mij in contact wilde komen. Ik verdiepte mij in hem en zag dat een van zijn producten totempalen zijn, gericht op biodiversiteit. Daar ging het hem om. Ik kan dit nu onder de aandacht brengen bij gemeentes, waardoor het wellicht op termijn een rol gaat spelen.

“Als je 2 mensen bij elkaar kunt brengen, zit je bij beide personen in het achterhoofd. Een stukje emotioneel krediet”

Welk onderwerp heeft je de laatste tijd de meeste kopzorgen bezorgd?

Dat was de totstandkoming van de ‘Gedragscode soortenbescherming voor gemeenten’, waarbij zorgvuldig handelen voor het in stand houden van natuurwaardes centraal stond.
Wij geloven dat mensen pas zorgvuldig kunnen handelen, als ze over de juiste kennis beschikken. Dus gedegen geïnformeerd en opgeleid voor uiteenlopende situaties. Daar lag onze focus.

Aan de andere kant van het spectrum zat RVO, namens het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Zij wilden graag een eenduidige Gedragscode voor toetsing en handhaving. Situationeel handelen tegenover zoveel mogelijk concrete, vaste regels…
We hebben uiteindelijk 5 jaar nodig gehad om een middenweg te vinden en de Gedragscode op te stellen. Ik heb daar al die tijd aan lopen trekken en sleuren, een nagel aan mijn doodskist. Maar: eind vorig jaar is het afgerond. Eindelijk!

Welk LinkedIn contact zou je dit jaar willen toevoegen aan je netwerk?

Dat kan ik niet zeggen. Want ik voeg mensen pas toe als ik ze leer kennen.

De vraag dan anders gesteld: wie zou je dit jaar graag willen leren kennen?

Haha, die vraag zou ik dan graag willen omdraaien: wie zou míj willen leren kennen!?
Ik gebruik wel af en toe Sales Navigator in LinkedIn, maar dan doelgericht op inhoud. Zo zocht ik vorig jaar voor een conferentie in Zwitserland een specialist op het gebied van Smart Cities. En onlangs nog zocht ik een spreker voor een talkshow over duurzaamheid. Allebei vond ik ze via deze tool.

Tenslotte: Wat is jouw credo dat je met ons wilt delen?

Het spreekwoord: ‘Een vliegende kraai vangt altijd wat’. Als je er op uit trekt, komt er altijd iets op je pad. Ik trek er dus graag op uit, zowel zakelijk als privé. Daarnaast houd ik van reuring, er moet altijd iets te beleven zijn. Daar zorg ik graag voor, anders wordt het snel saai.

Secured By miniOrange