Scroll Top
.
 Deel dit artikel  

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

 Hoe combineer je een succesvolle carrière met drie kinderen? 
 Charlie Hemmes – Marketing Manager 999 Games 
Na jarenlange ervaring als Brand Manager bij grote internationale bedrijven als Spin Master, is Charlie Hemmes (41) sinds begin 2021 Marketing Manager bij 999 Games. Daar is zij verantwoordelijk voor de marketing van populaire bordspellen als Halli Galli, Catan en 30 Seconds. Over vrouwen aan de top en het marketingvak: “Onze kids gaan echt niet iedere dag met keurig gekamde haren naar school”.
Charlie Hemmes

Had je 10 jaar geleden verwacht te zijn waar je nu bent?

Jazeker, ik had toen al wel bedacht dat ik nu marketing manager zou zijn. Wat anders is gelopen, is dat ik nu bij een oer-Nederlands bedrijf werk. Ik had gedacht nu vooral in Amerika te werken, waar ze vooroplopen met marketing. Daar dan het nieuwste van het nieuwste leren en dat meenemen naar Nederland. Bij mijn vorige baan bij Spin Master heb ik overigens wel veel internationaal gewerkt, Amerika hoorde daar bij. Ik zit nu helemaal op mijn plek bij 999 Games. De speelgoed- en spelletjesindustrie is bijzonder: je verkoopt iets waar mensen blij van worden.

Waarom past de marketingwereld zo goed bij je – en hoe sta jij daarin als vrouw?

Ik vind de psychologische kant van consumentengedrag heel interessant. Eigenlijk is marketing best een sneaky vak: mensen ertoe bewegen om iets te kopen. Binnen mijn vak ben ik graag een beetje stout. Ik houd ervan de grenzen op te zoeken om aandacht te trekken. Het landschap is tegenwoordig ook zo groot, je moét dingen wel anders doen om op te vallen. Ik heb het gevoel dat marketing vooral een vrouwending is.

Veel marketing- en brandmanagers die ik ontmoet zijn vrouwen. Mannen zijn sneller CMO in hun carrière. Dat komt denk ik omdat zo’n functie lastig te combineren is met zwanger zijn, zwangerschapsverlof, weer terugkomen, etc. De ‘traditionele’ rolverdeling die ik helaas nog vaak zie, is dat de man wel carrière kan maken en een vrouw niet. Onzin. Zelfs als je drie kinderen hebt, zoals ik, haha. Vrouwelijk leiderschap? Het kan gewoon hoor!

“Ik ben graag een beetje stout in mijn vak”

Hoe heb jij er dan voor gezorgd dat je carrière kunt maken met 3 kids?

Ik heb gelukkig een man die me goed ondersteunt. We zijn een echt team. En trouwens: ook hij maakt carrière. Die traditionele rolverdeling hebben wij dus niet. Je moet het thuis dan wel goed regelen. Met oppas en opvang. Dat kost geld, maar het is een bewuste keuze, om zelf stappen te kunnen maken. Kinderen zijn flexibel en op een gegeven moment niet anders gewend. Ik zie weleens dat vrouwen zich schuldig voelen naar hun kinderen om fulltime te werken. Maar ik vind werken en mezelf ontwikkelen in mijn vak heel prettig en uitdagend. We proberen werk en privé zoveel mogelijk te scheiden: door de week werken en in het weekend vol focus op de kinderen. Dan hebben we heerlijk quality time samen!

Wat zou je andere ambitieuze vrouwen willen meegeven?

Zorg voor efficiency thuis. Een beetje een suf voorbeeld, maar regel bijvoorbeeld een grote wasmachine en een grote droger. Zorg dat alles thuis lekker doorloopt, laat veel doen. En misschien moet je je standaard soms wat aanpassen. Onze kids gaan echt niet iedere dag met keurig gekamde haren naar school, maar zijn wel altijd op het weer gekleed. En spiegel je vooral niet aan iedereen om je heen. Doe je eigen ding en regel wat voor jou goed werkt.

Spreek ook alles goed en duidelijk af met je werk, dat is net zo belangrijk. Vrijdag is bijvoorbeeld mijn mamadag. Er zijn incidenteel uitzonderingen, maar op die dag ben ik in principe niet bereikbaar. Dat kan overigens niet bij ieder bedrijf. Als ze verwachten dat je 24/7 paraat staat, dan weet ik uit ervaring dat werk en privé scheiden op zo’n dag niet gaat, wat heel frustrerend kan zijn.

“Werken en mezelf ontwikkelen vind ik heel prettig en uitdagend”

Hebben jullie als bedrijf voordeel kunnen halen uit deze Coronatijd, waar iedereen veel thuis en binnen zit?

Ja, onze omzet is megabooming, deze is verdubbeld. Mensen zijn Netflix of Disney+ op een gegeven moment wel zat. Het is niet zo dat onze spelletjes zichzelf verkopen, daar moet je nog wel wat voor doen, ook in deze tijd. Er is ontzettend veel aanbod en daar wil je consumenten in sturen. Zo hebben wij op een paar toptitels online campagne gevoerd toen begin dit jaar de avondklok werd ingevoerd. Eén van de slogans was: ‘jouw maatregel tegen verveling in de avonduren: haal Clever/Regenwormen in huis!’ Dat was natuurlijk spot-on en heeft gewerkt.

De Coronatijd zorgt ervoor dat mensen weer terug gaan naar de basis, dichtbij huis. Digitaal is gemak, maar zorgt niet voor verbinding. Spelletjes wel. De eerste versie van de slogan was overigens: ‘binnen blijven door de avondklok?!’ Dat hebben we niet doorgevoerd. We waren bang dat het woord avondklok teveel negatieve reacties zouden geven. Iets dat achteraf goed bleek, want die week waren er veel rellen tegen de avondklok.

Is de marketing van gezelschapsspelletjes qua moeilijkheidsgraad en strategie vergelijkbaar met het spelen van Catan?

Haha, grappige vraag, eigenlijk wel ja! Catan is in de basis een gemakkelijk spel om te spelen, maar hoe meer je speelt, hoe meer strategisch en tactisch dit spel lijkt. In marketing wil je voor awareness zorgen. Wij zijn heel bewust bezig met de boodschap die we willen overbrengen, en dat we daar consistent in zijn. Dat kan op een simpele manier, maar meer impact maak je, als je daar wat strategischer mee omgaat. Net als Catan. Hoe vaker je het speelt, hoe meer laagjes je vindt, hoe tactischer het wordt.

Waar ik de komende tijd graag verder aan wil werken, is het artwork en de looks van de spellen. Als je voor een spellenwand staat, zien de spellen er allemaal hetzelfde uit. De dozen zijn even groot en door het artwork zijn het net allemaal kleine schilderijtjes. Voor de gemiddelde consument is het spellenschap daarom heel onoverzichtelijk. De dozen mogen van mij meer onderscheidend zijn en soms meer hip.

Brainstormsessie?