Sectorinstituut  Transport en Logistiek 

 

 Lesmateriaal 

 Niet express  smartphone 

Patrick, BBL-leerling Transport en Logistiek, heeft sinds kort een nieuwe vriendin. Hierdoor kan hij niet van zijn smartphone afblijven. Wanneer hij niet aan het whatsappen is met zijn vriendin, is hij door Instagram aan het scrollen. Dit leidt niet alleen tot irritaties bij zijn ouders maar ook tot slecht presteren op zijn stage.

Doordat hij telkens is afgeleid veroorzaakt hij schades die hoog oplopen. Dit weerhoudt hem alleen niet van zijn smartphone gebruik. Pas wanneer hij later ontdekt wat er gebeurd is met de jongens die een grappig filmpje hadden gedeeld op Instagram, beseft Patrick dat smartphone gebruik tijdens stage zelfs kan leiden tot uitval.

 Niet express  alcohol 

Jasper is BBL-leerling Transport en Logistiek en mag voor zijn stage rijden in een heuse vrachtwagen. Als opgegroeide jongen in de achterhoek, neemt hij zijn stage erg serieus en wordt hij gemotiveerd door zijn begeleider om alle kansen met beide handen aan te grijpen.

Tijdens een avondje in de Keet met zijn vrienden, stelt Jasper zich verantwoordelijk op: hij stopt met drinken, want hij moet morgen weer werken. Helaas leidt het onverantwoorde gedrag van zijn broertje ertoe dat Jasper alsnog met alcohol op, op de brommer stapt. Een keuze waar hij later spijt van krijgt. Het resulteert namelijk in het stopgezet worden van zijn stage.

Adviseurs in de markt signaleren dat er steeds meer uitval is onder BBL-leerlingen transport en logistiek. BBL betekent: Beroeps Begeleidende Leerweg. Dat houdt in dat de leerling één dag per week naar school gaat en vier dagen werkt in de praktijk. Ontwikkel een middel dat de bewustwording van leerlingen prikkelt.

Een goede voorlichting tijdens het opleidingstraject is vereist om ervoor te zorgen dat BBL-leerlingen zich bewuster worden van de gevolgen indien zij zich onverantwoord gedragen. Er zijn twee trainingsfilms ontwikkeld met als thema alcohol en smartphone.

 Resultaat 

Beide films worden de onderwijsinstellingen actief ingezet. Door de film aan te bieden in verschillende hoofdstukken, biedt het de docent de mogelijkheid om direct in de les te praten over de situaties die te zien zijn. Dit activeert om direct het gesprek met elkaar aan te gaan over gedrag en de gevolgen hiervan.

 MEER 
 CASES